Kada je tuga pregolema

581629b1-e250zTuga je prirodan odgovor na gubitak, emocionalna patnja koja nastaje kada izgubimo nekoga koga volimo.

 

 

Faze tugovanja

  1. Poricanje

  2. Ljutnja

  3. Potištenost

  4. Prihvatanje

  5. Prilagođavanje situaciji i reintegracija

Ne prolaze svi ljudi kroz sve faze i ponekad one ne odlaze u ovom redoslijedu jer je tuga nepredvidiva i individualna. Ono što morate da zapamtite je da je normalno osjećati sve ove emocije i ne postoji fiksno određeno vrijeme unutar kojeg će one nestati. Najteži periodi vremenom će postati manje intenzivni i kraći, ali sasvim je uobičajeno da godinama nakon gubitka osjetimo snažnu tugu, pogotovo u trenucima koje smo željeli da podijelimo s voljenom osobom.

“Simptomi” tugovanja

Krivica i ljutnja. Stručnjaci upozoravaju da je olakšanje nakon smrti osobe koja se dugo borila protiv teške bolesti normalna emocija, ali mnogi ljudi osjećaju krivicu ako ih obuzmu takve emocije. U slučaju nenadane i iznenadne smrti obuzima nas velika ljutnja, često mislimo da smo nekako mogli da je spriječimo iako to realno nije bilo moguće.

Strah. Gubitak voljene osobe može da aktivira puno briga i strahova, možemo osjećati strepnju, bespomoćnost i nesigurnost. Sve to ponekad dovodi i do napada panike, a često preispitujemo i svoj život tj. smrtnost.

Fizičke promjene. Iako je tugovanje emocionalni proces, često uključuje fizičke tj. zdravstvene probleme poput umora, smanjenog imuniteta, gubitka kilograma ili naglog debljanja, mučnine, bolova i nesanice.

Kako tugovati

  1. Pronađite podršku. Okrenite se prijateljima ili članovima porodice i nemojte ih izbjegavati jer vam treba podrška bez obzira na to što možda mislite da ćete sve izdržati sami.

Ljudi često žele da pomognu u takvim situacijama, ali ne znaju kako, zato otvoreno recite šta vam treba – samo razgovor ili rame za plakanje. Potražite duhovnu utjehu ako slijedite religijske tradicije. Duhovni rituali poput molitve koji vam inače puno znače sada mogu da vam pruže veliku utjehu.

  1. Brinite se za sebe. Nakon smrti voljene osobe više nego ikad moramo da brinemo o sebi jer veliki emotivni stres može da naruši naše zdravlje. Uz fizičko, brinite se i za psihičko zdravlje jer su tijelo i um povezani. Pokušajte da dovoljno spavate i pravovremeno jedete kako ne biste izgubili fizičku snagu. Izbjegavajte lijekove koji će vam trenutno podići raspoloženje i nakon prestanka djelovanja vratiti vas u depresivno stanje.

  2. Pripremite se za “okidače” tuge. Praznici, rođendani, godišnjice – sve su to situacije koje će probuditi uspomene i osjećanja. Budite spremni za te “udarce” i znajte da je normalno biti tužan u tim prilikama. Razgovarajte s ljudima s kojima ćete da ih podijelite i nemojte skrivati kako se osjećate.

  3. Izrazite svoju tugu. Voljenu osobu nećete zaboraviti i niko to ne traži od vas. Naprotiv, prisjećajte se svih lijepih trenutaka koje ste proveli zajedno. Tugu možete da izrazite na mnogo načina. Zapišite svoje misli u dnevnik, napišite voljenim osobama pismo i recite sve što niste stigli, napravite foto album koji će da slavi njihove živote ili se uključite u neku organizaciju koja im je bila važna i na taj način nastavite da djelujete u njihovo ime.

Razlika između tugovanja i depresije

Ova dva stanja su po prirodi slična, ali kod depresije osjećaj praznine i očaja ne prestaje. Takođe se razlikuje od tugovanja po intenzivnom osjećaju krivice i beznađa i čestim suicidalnim mislima.

Nikada nemojte da se stidite da potražite stručnu pomoć, pogotovo ako:

  • mislite da vaš život više nema smisla

  • nedjeljama se osjećate odvojeno od svijeta

  • ne možete da obavljate svakodnevne aktivnosti.

 

Oglasi